Pandemija pakeitė pramonės įmonių metų ciklą, sumažino veiklos kaštus ir išmokė dirbti naujoje realybėje
Pandemija reikšmingai palietė daugelį verslo sektorių visame pasaulyje. Įrangos maisto pramonei gamintojai sako, kad ūgtelėję maisto produktų pardavimai paskatino maisto produktų gamintojus ir apdirbėjus sparčiau ieškoti gamybos optimizavimo ir efektyvinimo sprendimų. Tuo tarpu įrangos...
„Eurostat“ duomenimis 2020 m. prekyba maisto produktais augo 3,9% palyginus su ankstesniuoju laikotarpiu.
„Pandemija reikšmingai pakeitė mūsų metų ciklą. 2020-aisiais metais Europą kovo ir balandžio mėn. ištikus sąstingiui ir maisto pramonės įmonėms laikinai pristabdžius investicinius planus, turėjome vos 10 mėnesių užsibrėžtiems metų gamybos tikslams pasiekti, o šiemet visa maisto pramonės rinka lekia strimgalviais. Jaučiame, jog iš maisto pramonės jos įrenginių tiekėjams užduotas tonas yra per 12 metų mėnesių nuveikti tiek, kiek įprastomis aplinkybėmis nuveiktume per 14. Matydami suplanuotus projektus ir ateinančių užklausų gausą planuojame, jog šiemet augsime daugiau nei 30%. Tai didžiąja dalimi lemia pandemijos poveikis maisto pramonės rinkai“, – sako „Hannover Messe“ parodoje šiemet dalyvaujančios maisto pramonės įrenginių gamintojos „Lavango“ atstovas ir vienos iš grupės įmonių vadovas Jevgenij Sakovskij.
Bendrovė jau daugiau nei 13 metų gamina konvejerius, sraigtines sistemas, pakėlimo mechanizmus, robotizuoto pakavimo bei kitą įrangą maisto pramonei. Lietuvos kapitalo bendrovė, turinti du gamybos padalinius Europoje, savo sprendimus tiekia dvidešimčiai rinkų Europoje ir Azijoje. Eksportas sudaro 90% apyvartos. Įmonės klientų tarpe yra tokios tarptautinės korporacijos kaip „Unilever“, „Mars“, taip didžiausia pasaulyje produktų iš surimio gamintoja „Viciunai Group“ ir daugelis kitų.
Pernai „Lavango“ grupės apyvarta augo 7%.
Robotizacija ir automatizacija Covid-19 akivaizdoje įgavo naują prasmę
„Sparčią maisto pramonės įmonių robotizaciją ir automatizaciją stebime jau kelerius metus. Verslas vis ieško naujų sprendimų kaip efektyvinti gamybos procesus, trumpinti gamybos ciklą, sumažinti darbuotojų skaičių gamyboje. Būtent poreikis mažinti darbuotojų skaičių Covid-19 akivaizdoje įgavo dar vieną prasmę – mažesniuose kolektyvuose ženkliai mažesnė viruso protrūkių grėsmė, kuri paprastai sutrikdo įmonės procesus bent porai savaičių. Tokius nuogąstavimus ir naujus argumentus gamybos automatizavimui girdime iš mūsų klientų jau metus. Vienareikšmiškai tai nauja. Panašių argumentų anksčiau netekdavo išgirsti“, – sako J. Sakovskij.
Praktikoje skaičiuojama, kad automatizacija maisto pramonėje leidžia iki 60% sumažinti gamyboje dirbančių darbuotojų skaičių, o tuo tarpu robotizacija – iki 90%.
Reaguodama į pokyčius rinkoje, „Lavango“ dvigubina savo gamybos pajėgumus. Šiemet pradėtos dar vienos 2000 kv m. gamyklos Lietuvoje statybos.
Iššūkis – pandemijos metu sumontuoti įrenginius kitos šalies gamykloje
„Nuo įmonės veiklos pradžios siekdami užtikrinti kuo trumpesnį įrangos gamybos procesą buvome įsivardinę, kad mums itin svarbu, jog pagrindinių žaliavų – metalo lakštų ir kitų komplektuojančių žaliavų tiekėjai, nuo kurių labiausiai priklauso mūsų gamyba, būtų toje pačioje jurisdikcijoje, kurioje yra gamybos padalinys ir galėtų užtikrinti medžiagų tiekimą per 24 val. nuo jų užsakymo. Pandemijos pradžioje, kuomet valstybių pasieniuose strigo vilkikų eilės, mes tiekimo grandinėje praktiškai nepatyrėme jokių nesklandumų. Tai leido ir mūsų gamybai vykti įprastu ritmu. Nesutriko ir mūsų produktų pristatymas – mūsų pagrindinis gamybos padalinys įsikūręs greta Klaipėdos uosto, todėl nuo Vokietijos iki Islandijos mūsų produktai jūra pasiekdavo sutartu laiku. Taigi, galima sakyti, jog dėl logistikos trikdžių nesklandumų nepatyrėme. Kita vertus, to nepasakyčiau apie įrangos montavimą gamykloje“, – atvirauja bendrovės atstovas. Siekdama užtikrinti maksimalų įrenginių veiklos efektyvumą ir suteikti įrangai garantiją, savo pagamintos įrangos montavimo darbus atlieka patys bendrovės darbuotojai.
J.Sakovskij pasakoja, kad buvo etapas, kuomet į gamyklas montavimo darbams atskridę jų darbuotojai buvo neįleidžiami. „Su tuo susidūrėme Ispanijoje, kuomet ten teko montuoti įrangą vienoje didelėje gamykloje pirmosios pandemijos bangos piko metu. Tokių atvejų turėjome vos keletą ir jie buvo kovo-balandžio mėnesiais. Visgi vėliau atsirado daugiau žinių, kaip verslui prisitaikyti. Atsirado ir daugiau informacijos apie kiekvienos šalies teisinio reguliavimo pokyčius valdant krizę, todėl su tuo išmoko gyventi ir maisto pramonės įmonės. Galiausiai suderinus mūsų atvykstančios komandos saviizoliacijos sąlygas ir kitas aplinkybes, įrangos montavimo procesas vykdavo sklandžiai“, – sako jis.
Visi kiti iššūkiai, pasak vadovo, buvo tipiniai – gamybos pamainų griežtesnis planavimas, srautų atskyrimas, reguliari sveikatos kontrolė, saugumo priemonės darbuotojams ir darbuotojų švietimas. „Labai džiaugiuosi, jog jau šią savaitę mūsų komanda turėjo galimybę pasiskiepyti, todėl jau visai netrukus galėsime pamiršti praeitą periodą ir jungti aukštesnę pavarą, kad spėtume įgyvendinti numatytus planus“, – džiaugiasi „Lavango“ vadovas.
Dirbdami per nuotolį reikšmingai sumažino savo kaštus
Praėjusiais metais įmonė pamatė, kad dirbdama nuotoliniu būdu gali reikšmingai optimizuoti veiklą. Įmonės atstovas skaičiuoja, kad šiuo laikotarpiu administraciniai kaštai įmonėje sumažėjo beveik trečdaliu. „Tai daugiausia su biuro išlaikymu, klientų aptarnavimu ir pardavimų procesais susiję kaštai. Tiek mes, tiek klientai išmokome įgyti vieni kitų pasitikėjimą bendraudami nuotoliniu būdu ir taip pat per nuotolį susitarti, sudaryti milijonų vertus sandorius. Kai tuo tarpu anksčiau atrodė, jog be rankos paspaudimo tai negali įvykti“, – sako „Lavango“ vadovas.
Bendrovė šiandien turi savo gamybos padalinius ir atstovybes Lietuvoje, Baltarusijoje, Danijoje, Islandijoje taip pat Norvegijoje, Švedijoje ir Rusijoje. Nepaisant to, jog visa komanda puikiai persiorientavo darbui su klientais per nuotolį, įmonė neplanuoja artimiausiu metu atsisakyti atstovybių užsienio šalyse. Vadovai teigia, kad būdami arčiau klientų įgyja reikšmingą konkurencinį pranašumą. „Su klientais paprastai mus jungia tęstinė partnerystė. Ieškome būtų, kaip optimizuoti jų gamybą metai iš metų. Todėl suprantame, jog būdami šalia, iš arti matydami procesus, su jų komanda analizuodami galimas alternatyvas įgyjame reikšmingą pranašumą. Geriau suprasdami juos pasiūlome taiklesnius sprendimus, todėl mūsų kompetencijomis dar labiau pasitikima, o įsitraukimas ir pastangos veikti išvien siekiant kliento veiklos efektyvinimo, lemia tai, kad klientai mus vertina ir nuolat sugrįžta“, – sako Jevgenij Sakovskij. Vis dėl to vadovas neslepia, jog išmokusi pandemijos pamokas taupant kaštus kai kurių anksčiau taikytų vadybos praktikų bendrovė ketina atsisakyti.
„Lavango“ įmonių grupę sudaro trys įmonės – Lietuvoje veikianti „Lavango Engineering LT“, taip pat „Lavango Engineering BY“ (Baltarusija) ir „Lavango Ehf“ (Islandija). Įmonė taip pat turi atstovybes Norvegijoje, Švedijoje, Rusijoje. Šiuo metu joje dirba per 80 darbuotojų.